Hva kan du klage på?
Du kan klage på standpunktkarakter i orden og atferd dersom du mener at den sluttvurderingen du har fått ikke er i samsvar med gjeldende regelverk for standpunktvurdering i orden og atferd. Les mer om vurdering i orden og oppførsel på udir.no.
Grunnlaget for vurdering
Grunnlaget for sluttvurdering i orden og atferd er skolens ordensreglement. Skolens ordensreglement inneholder bestemmelser om hva som er god orden og atferd på skolen. Der står det også hva som skjer hvis du bryter reglementet.
Kompetansen din i fag skal ikke trekkes inn i vurderingen i orden og oppførsel, og det skal tas hensyn til dine forutsetninger i vurderingen. Til vanlig skal det ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser. Unntaket er dersom enkelthendelsen er særlig klanderverdig eller grov.
Dersom du har fått nedsatt karakter i orden og/eller atferd, skal du ha blitt varslet skriftlig, slik at du har hatt mulighet til å forbedre deg. Særlig alvorlige og grove enkelttilfeller kan likevel bety at karakteren settes ned uten varsel.
Hvordan klager du?
Før du klager bør du be kontaktlærer om begrunnelse for karakteren, jf. forskrift til opplæringsloven §10-3. Hvis du ber om vurdering fra kontaktlærer eller andre på skolen innenfor tidsfristen på 10 kalenderdager, vil fristen utsettes til du har fått tilbakemelding.
Du klager på standpunktkarakter i orden og atferd via fylkeskommunens klageskjem. Du logger deg inn med ID-porten og sender inn et digitalt skjema.
Det er viktig at du begrunner klagen. Eksempler på begrunnelse for å klage kan være at du mener at du ikke har fått mulighet til å vise endring, eller formelle feil, som for eksempel at du ikke har fått varsel om nedsatt karakter, eller at varselet ikke er sendt innen rimelig tid.
Hurtigklagefrist for avgangselevene
Dersom du søker opptak til høyere utdanning i år og trenger hurtigklagebehandling, er klagefristen kortere. Se Statsforvalteren i Troms og Finnmark sine nettsider.
I 2025 må skolen sende klagen til Statsforvalteren senest innen 17. juni for at klagen skal kunne tas til hurtigklagebehandling.
Har du søkt opptak til høyere utdanning?
Hvis du har klaget på karakter og søkt opptak til høyere utdanning, må du laste opp dokumentasjon på klage i søknaden i Samordna opptak.
Les mer på Samordna opptak.
Hva skjer når klagen er sendt?
Skolen ber først om en skriftlig uttalelse fra kontaktlærer. Dersom skolen ikke fatter nytt vedtak, sender skolen klagen videre til Statsforvalteren i Troms og Finnmark sammen med uttalelsen fra kontaktlærer, en uttalelse fra rektor, en kopi av skolereglene og en kopi av varselet, jf. Forskrift til opplæringsloven §10-6.
Når kan du forvente svar på klagen?
Behandling av klager på standpunktkarakter skjer i perioden juli–september.
Klager fra avgangselever blir behandlet først. Se Statsforvalteren i Troms og Finnmark sine nettsider.
Medhold i klage
Får du medhold i klage på karakteren i orden eller oppførsel fra Statsforvalteren Troms og Finnmark, vil Statsforvalteren opprettholde karakteren eller justere karakteren opp eller ned.
Avslag på klage
Dersom du får avslag på klagen, sendes vedtaket fra Statsforvalteren i til deg med kopi til skolen. Du kan ikke klage på dette vedtaket.
Lover og forskrifter
Klage på sluttvurdering: forskrift til opplæringslova kapittel 10
Individuell vurdering i videregående opplæring: forskrift til opplæringslova kapittel 9